torsdag 30 juni 2011

Guds ögonsten

Under några varma sommardagar funderade lägerdeltagarna kring temat Guds ögonsten. Vad betyder det ? På www.alltombibel.se kan man läsa om ögonsten: Något mycket värdefullt. Något som är föremål för någons uppskattning eller kärlek. 

Så ser Gud på oss, vi är värdefulla, uppskattade och älskade. Helt utan vår egen förtjänst och oavsett vilka dumheter vi gör. Kan man ta till sig orden om att man är älskad får det konsekvenser.

Kärlek och känslan av att vara älskad förknippas med känslan av att ha värde. Den som är älskad har ett värde och livet har en mening. När man inte är älskad är man värdelös och har då egentligen inget skäl att leva. Logiskt resonemang?

Guds kärlek följer andra regler, den finns där oavsett vad logiken säger. Den fanns där innan människan föddes och den följer med henne under hela livet. Den kärleken ger människan ett värde även då alla andra säger nej. Om denna kärlek och upplevelsen av att vara älskad har Margareta Melin skrivit:

Jag är fin
för du har skapat mig.
Jag är dyrbar
för du älskar mig.
Skön är jag
 i dina ögon
en ädelsten i din hand.

Därför kan det kvitta
om någon säger
att jag är värdelös och dum.

In i mitt hjärta viskar du sanningen:
att jag är värd
mer än guld.

Jag är din ögonsten
din hemliga skatt.
Du är glad att jag finns till.
Jag vill tacka dig så länge jag lever
och aldrig glömma vem jag är.

Ha en skön sommar!

Eija Grahn
diakon

1 kommentar: